ԱՄՆ-ի նախագահ Դոնալդ Թրամփը երկուշաբթի հայտարարել է, որ երկկողմ առևտրային հեռանկարների հարցում Եվրամիությունը շատ առումներով ավելի վատն է, քան՝ Չինաստանը։ «Նրանք զգալիորեն զիջում են։ Կտեսնեք։ Բոլոր հաղթաթղթերը մեր ձեռքում են»,- հավելել է նա։ ԱՄՆ ներմուծվող եվրոպական ապրանքների նկատմամբ Թրամփի սահմանած մաքսատուրքերը վերացնելու վերաբերյալ Վաշինգտոնի հետ մի քանի փուլով բանակցություններից անկախ՝ Եվրամիությունը դեռևս էական առաջընթացի չի հասել։               
 

«Կցանկանամ, որ մարդիկ փորձեն այս աշխարհն ավելի լավը դարձնել»

«Կցանկանամ, որ մարդիկ  փորձեն այս աշխարհն ավելի լավը դարձնել»
20.01.2017 | 12:44

«Իրատեսը» շարունակում է զրույցը դերասան, բեմադրիչ, ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ, Գաբրիել Սունդուկյանի անվան ազգային ակադեմիական թատրոնի գեղարվեստական ղեկավար ԱՐՄԵՆ ԷԼԲԱԿՅԱՆԻ հետ:

(սկիզբը՝ այստեղ)

«ԱՆՇՆՈՐՀԱԿԱԼ ԲԱՆ ԵՄ ՀԱՄԱՐՈՒՄ ԱՆՑՅԱԼԻ ՄԱՍԻՆ ԽՈՍԵԼԸ»


-Պարոն Էլբակյան, զրույցի ընթացքում խոսեցիք այն մասին, թե սխալ է ներկայացման մասին կարծիք կազմել և այն արտահայտել առաջնախաղից անմիջապես հետո: Քննադատների շտապողականության արդյունքում չէ՞ր արդյոք, որ ժամանակին այդպես քարկոծվեցին Խորեն Աբրահամյանի բեմադրած «Պեպոն», Հրաչյա Ղափլանյանի բեմադրած «Քաջ Նազարը»:
-Ես անշնորհակալ բան եմ համարում անցյալի մասին խոսելը: Ավելին՝ անհարմար եմ զգում որևէ բան ասել: Կան այնպիսի պիեսներ, որոնք հրաշալի են գրված, զարմանալի լեզվով, շատ հետաքրքիր գեղագիտությամբ, բայց դրանք դժվար բեմադրվող պիեսներ են: Այդպիսին է «Պեպոն», այդպիսին է նաև Ռոստանի «Սիրանո դը Բերժերակը»: Քիչ է պատահում կամ չի էլ պատահում, որ այսպիսի պիեսները թատրոնում հաջողություն ունենան: Թատրոնի մարդկանց համար կարծես թե պարտավորություն է այդ պիեսները բեմադրելը, բայց և մեծ ռիսկ է: Եվ ես սրտատրոփ սպասում էի հանդիսատեսին. արդյոք հանդիսատեսը համաձայն կլինի՞ այն մեկնությանը, որը մենք արել ենք «Պեպոյում»: Կարծես թե ոմանք համաձայնեցին, ընդունեցին, ինչի համար ուրախ եմ: «Պեպո» պիեսը չունի ավարտ, չնայած լավ պատմված է: Ըստ պիեսի՝ Կակուլին վերջում գոտին հանում է, հարձակվում Զիմզիմովի վրա՝ ասելով. «Աղա՛ Արութին, հիմի մնացինք յիս ու դուն»: Սա, իհարկե, լուծում չէ, մանավանդ՝ մեր ժամանակներում: Համաշխարհային մշակույթում կա այդպիսի դրամատուրգիա՝ անավարտ պիեսների շարք: Հատկապես դա ընդունված է անգլիական թատրոնում: Բայց այդ պիեսները հենց այդպես էլ գրված են, բերում են անավարտության. ով ինչպես ուզում է, թող այդպես էլ մտածի-ավարտի:
-Այսինքն՝ բեմադրիչը, գուցե անգամ հանդիսատեսն իր մտքում, իր պատկերացրած լուծումո՞վ կարող է ավարտել տվյալ թատերգությունը:
-Այո՛: Բայց այլ է «Պեպոյի» դեպքում. պիեսն ուղղակի ավարտ չունի: Պիեսը բաղկացած է երկու տարբեր ներկայացումներից: Առաջին մասն ընթանում է Պեպոյի տանը, երկրորդ մասը՝ Զիմզիմովի: Տարբեր գեղագիտություն է դրված դրանցում, և դա բերել մեկ ընդհանուր գեղագիտության, բավական դժվարին աշխատանք է, որը պիտի կարողանաս հաղթահարել: Նույն խնդիրը կա նաև Դերենիկ Դեմիրճյանի «Քաջ Նազարում»: Առաջին մասը ուրիշ գեղարվեստական լեզվով է գրված, երկրորդը, որ ներկայացնում է պալատական միջավայրը, բոլորովին ուրիշ: Դրամատուրգիայի առումով դա ուղղակի հանճարեղ է, բայց բեմադրելու համար՝ դժվարին մի ծանրաձող, որը պիտի կարողանաս բարձրացնել. կկարողանա՞ս արդյոք: Եվ Ձեր նշած երկու ներկայացումների դեպքում էլ տեղի ունեցավ նույն բանը: Ըստ իս՝ «Քաջ Նազարի» առաջին գործողությունը հիանալի էր բեմադրել Հրաչյա Ղափլանյանը: Դա փայլուն ներկայացում էր: Երկրորդում եղան դժվարություններ, թեև այնտեղ էլ շատ հետաքրքիր գեղարվեստական լուծումներ կային: «Քաջ Նազարը» շատ սուր ներկայացում էր ստացվել: Դա մյուզիքլի ժանրում մեր թատրոնի ունեցած առաջին փորձերից էր՝ Մարտին Վարդազարյանի երաժշտությամբ: Եվ ներկայացումը նաև իր սրության պատճառով փակվեց: Ինչ վերաբերում է Գաբրիել Սունդուկյանի «Պեպոյի»՝ Խորեն Աբրահամյանի արած բեմադրությանը, ապա այստեղ կային այլ խնդիրներ. ներքին տարբեր հոսանքներ, չկամություն Խորեն Աբրահամյանի նկատմամբ, անհամաձայնություն գեղարվեստական ղեկավարի անձի հետ: Կարծես թատերախմբի և գեղարվեստական ղեկավարի միջև շփման բոլոր եզրերը սպառվել էին: ՈՒ ի թիվս բուն ներկայացմանն առնչվող պատճառների՝ նաև դա նպաստեց ներկայացման փակվելուն: Այդ անհաղթահարելի պրոցեսը կարծես հանգեցրեց այն իրողությանը, որ շատ տեսարաններ ուղղակի կրճատվեցին, չբեմադրվեցին: Ճիշտ է, բեմադրվելու դեպքում դրանք կծանրացնեին ներկայացումը, բայց չբեմադրելն էլ դիտվեց իբրև աններելի բացթողում: Այդ խնդիրը նաև մենք ենք ունեցել «Պեպոն» բեմադրելիս, և չեմ կարող ասել, թե լրիվ հաղթահարել ենք, գուցե կարելի է ասել՝ հնարավորինս հաղթահարել ենք: Եվ քանի որ Խորեն Աբրահամյանի պարագայում կար ճնշում գեղարվեստական ղեկավարի վրա, այդպիսի պայմաններում շատ դժվար էր ստեղծագործել, ներկայացում բեմադրել: Հիմա ես երբեմն հետադարձ հայացք եմ նետում կատարվածի վրա, հասկանում եմ, որ երբ մարդու սիրտը, միտքը, հոգին փակվում են, մարդը չի կարող ստեղծագործել: Ստեղծագործությունը շատ փխրուն, դժվար մի բան է, և երբ ստեղծագործողի վրա կան կողմնակի ազդեցություններ, նա կաշկանդվում է: Կարծում եմ՝ պատճառներից մեկն էլ դա էր, որ Խորեն Աբրահամյանի աշխատանքը «Պեպոյի» վրա կիսատ մնաց, հետո ստիպեցին, որ նա այդ վիճակով հանձնի ներկայացումը, որն իրականում պատրաստ չէր, «եփված» չէր: Խորեն Աբրահամյանի անձի հանդեպ բացասական վերաբերմունք կար թե՛ վերևներում, թե՛ ներքևներում, և ստեղծվեց հեղափոխական մի իրավիճակ, որի մասին ընդունված է ասել. «Վերևները չեն կարողանում, ներքևները չեն ցանկանում»:

«ԹԱՏՐՈՆԸ ԿՈՉՎԱԾ Է ՄԱՐԴԿԱՆՑ ՕԳՆԵԼՈՒ, ՈՐՊԵՍԶԻ ԱԶԱՏԱԳՐՎԵՆ ՄԵՐ ՇՈՒՐՋԸ ՏԻՐՈՂ ՔԱՈՍԻՑ»


-Վերջերս Ձեր բեմադրած մեկ այլ ներկայացման պրեմիերան կայացավ Սոս Սարգսյանի անվան Համազգային թատրոնում: Խոսքս «Քո կյանքի ժամերը» ներկայացման մասին է՝ ըստ Վիլյամ Սարոյանի ստեղծագործության: Թատրոնների միջև ստեղծագործական փոխշփումները Ձեզ գրավո՞ւմ են փաստորեն:
-Մի առիթով ասել եմ, որ Հայաստանի բոլոր թատրոններն իմն են, անկախ նրանից` ես տվյալ թատրոնում աշխատում եմ, թե չեմ աշխատում: Ես սիրում եմ թատրոնը, սիրում եմ մարդկանց, որոնք աշխատում են թատրոնում: Սիրում եմ իմ գործընկերներին՝ նրանց, ովքեր ղեկավարում են մյուս թատրոնները: Համենայն դեպս, երբ ես գնում եմ նրանց ներկայացումները դիտելու, նախապես չեմ գնում չհավանելու, գնում եմ հավանելու, տեսնելու, թե ինչ են իմ ժամանակակիցները մտածում այս աշխարհի մասին: Միշտ չէ, որ իմ կոլեգաները նույն տրամադրությամբ են գալիս իմ ներկայացումները դիտելու: Բայց ես նրանց ներում եմ՝ մաքուր սրտով, Սունդուկյանի լեզվով ասած՝ «իստակ սրտով»: Ներում եմ՝ հասկանալով, որ ամեն մարդ ունի իր անհատականությունը: Համենայն դեպս, այս աշխարհը ամեն մարդ տեսնում է յուրովի: Եվ այնպես չէ, որ եթե ես ինչ-որ բան չեմ հավանում, ապա դա անպայման վատն է: Պարզապես ես այլ կերպ եմ տեսնում: Եվ շատ հնարավոր է, որ մարդը ներկայացնի մի ստեղծագործություն, որը ինձ բոլորովին դուր չգա, չհավանեմ այդ ստեղծագործության գեղագիտությունը, քաղաքացիական դիրքորոշումը, գեղարվեստական ճաշակը: Բայց դա չի նշանակում, որ ես պիտի ստանձնեմ այդ ստեղծագործության կամ նրա հեղինակի դատավորի դերը: Ես ընդամենը անցորդ եմ, որը մասնակից է դառնում մեր կյանքում գոյություն ունեցող այս կամ այն երևույթին: Թատրոնը կոչված է մարդկանց օգնելու, որ ազատագրվեն մեր շուրջը տիրող քաոսից: Ես հիմա դրանով եմ զբաղված: ՈՒ օգտագործելով առիթը՝ ցանկանում եմ ասել. ում ինչ վատություն եմ արել, խնդրում եմ՝ ների, ով ինձ է վատություն արել, դաղել է սիրտս, ես էլ նրան եմ ներում, դարձյալ Սունդուկյանի խոսքով ասած՝ «իստակ սրտով»: Եվ ասեմ, թե ինչու բեմադրեցի Սարոյանի պիեսը Սոս Սարգսյանի անվան թատրոնում: Երբ ես ասում եմ՝ բոլոր թատրոններն իմն են, դա նշանակում է, որ պատրաստ եմ ամեն տեղ իմ ծառայությունները մատուցելու: Համազգային թատրոնի տնօրեն Վարդան Մկրտչյանը երկար էր ինձ համոզում անել ներկայացումը: Ինձ համար հեշտ չէր այդ գործն ստանձնելը, որովհետև «Պեպոյի» սպասվող առաջնախաղի հարցը կար, ես ժամանակի խնդիր ունեի, նաև՝ ֆիզիկապես սպառվելու խնդիր: Բայց Սարոյանն իմ կյանքում ամենակարևոր դերն ունեցող հեղինակն է, որի ստեղծագործությունը բեմադրելու գայթակղությունից ես չէի կարող հրաժարվել: ՈՒստի և սիրով ստանձնեցի այդ գործը՝ շատ լավ հասկանալով, որ Համազգայինը Սարոյանի և սարոյանական իմ մեկնության կարիքն ունի: ՈՒրախությամբ պիտի ասեմ, որ շատ բավարարված եմ այդ աշխատանքով, շնորհակալ եմ այն մարդկանց, որոնց հետ ստեղծեցինք ներկայացումը: Շատ ուրախ եմ, որ գործ եմ ունեցել երիտասարդ թատերախմբի հետ: Հայրիկիս՝ Էդգար Էլբակյանի ընկերոջ և իմ ավագ ընկերոջ՝ Սոս Սարգսյանի հիշատակին է նվիրված այդ ներկայացումը իմ հոգում: Դա պաշտոնապես հայտարարված չէ, բայց ես ինքս իմ մեջ այդպես եմ որոշել: Եվ, դարձյալ իմ հոգում, այն նվիրված է տղայիս՝ կրտսեր Էդգար Էլբակյանի հիշատակին, որը ժամանակին խաղացել է նույն Համազգային թատրոնում բեմադրված՝ Սարոյանի «Մի գավաթ բարություն» ներկայացման մեջ: ՈՒ ասեմ, որ հրաշալի էր խաղում, շատ հմայիչ դերակատար էր բեմում: Կարճ ասած՝ դա հոգու պարտք էր, որը ես պիտի տայի: Եվ գուցե դրանից «Պեպոն» մի քիչ տուժեց, որովհետև Սարոյանի վրա աշխատանքն ինձ արդեն կարգին հոգնեցրել էր: Բայց հիմա ուրախ եմ, որ այդ ներկայացումը լույս աշխարհ է եկել: Այն իմ զավակներից մեկն է: «Քո կյանքի ժամերը» Վիլյամ Սարոյանի ամենադժվար, ամենաբարդ, նաև ամենաերկարաշունչ պիեսն է, որը մեծ գրողը գրել է վեց օրում:
-Հավանաբար հանճարեղ մարդիկ իրենց հանճարեղ գործերը հաճախ են ստեղծում հաշված օրերի ընթացքում: Այդպես են գրվել նաև Դերենիկ Դեմիրճյանի «Հայը», «Քաջ Նազարը»:
-Հավանաբար: Եվ մենք էլ «Քո կյանքի ժամերը» ներկայացումը բավական կարճ ժամանակում բեմադրեցինք: Դա հնարավոր եղավ շնորհիվ այն բանի, որ մեծ նվիրումով էին աշխատում բոլոր դերասանները, բոլորը՝ անխտիր: Ես չափազանց գոհ եմ նրանց աշխատանքից: Արվեստը, թող զարմանալի չթվա, շատ բանով նման է սպորտին: Ասենք, մարզիկը պիտի կատարի հարյուր մետր վազք: Մեկը յոթ վայրկյանում է հասնում եզրագծին, մեկը՝ տասը, մեկը՝ տասներկու: Այդպես է և յուրաքանչյուր ներկայացման մեջ: Բոլորը «վազում» են: Մեկն արագ է հասնում տեղ, մյուսը՝ մի քիչ ուշացած: Դա կախված է դերասանի անհատականությունից, Աստծո տված շնորհից, տաղանդի չափից: Եվ ռեժիսորը դրանում չի կարող մասնակցություն ունենալ, որովհետև Աստծո գործերին մասնակցելը անշնորհակալ գործ է, և ոչ ոք չի կարող այդ բանն իր վրա վերցնել: Բայց շատ էական է, թե ինչպիսի ստեղծագործական լրջությամբ, ինչպիսի նվիրվածությամբ, ինչպիսի հավատով են աշխատում մարդիկ: Եվ հենց այդ հատկանիշների առկայության շնորհիվ մենք ունեցանք այն, ինչ ունեցանք թե՛ «Քո կյանքի ժամերը», թե՛ «Պեպո» ներկայացումներում, ինչի համար շատ շնորհակալ եմ թե՛ Համազգայինի, թե՛ Սունդուկյանի թատերախմբերին: Ամեն մեկն իր կարողացածի չափով իր տեղում կատարեց իր գործը:

«ԱՅՍ ԱՇԽԱՐՀՈՒՄ ՀԱՎԻՏԵՆԱԿԱՆ ՈՉԻՆՉ ՉԿԱ, ՀԱՎԻՏԵՆԱԿԱՆ Է ՄԻԱՅՆ ՍԵՐԸ»


-Պարոն Էլբակյան, մենք բավական երկար զրուցեցինք: Բայց գուցե կարևոր ասելիք կա, որին ես իմ հարցերում չանդրադարձա: Ի՞նչ կցանկանաք ասել՝ իբրև մեր այս զրույցի ամփոփում:
-Ճիշտն ասած՝ ես ասելու բաներ երբեք չեմ ունենում:
-Բայց այս զրույցի ընթացքում ահագին բան ասացիք: Ինքներդ Ձեզ մի՛ ժխտեք:
-Դե՜, թերևս, միակ բանը, որ կարող եմ ասել՝ իբրև զրույցի ամփոփում, հետևյալն է. շատ կցանկանամ, որ մարդիկ փորձեն այս աշխարհն ավելի լավը դարձնել: Ամեն մեկն իր տեղում թող փորձի անել այդ բանը:
-Տա՛ Աստված:
-Այո՛, տա՛ Աստված: Եվ թող մարդիկ անտարբեր չլինեն իրականության հանդեպ, անտարբեր չլինեն իրենց զավակների հանդեպ, անտարբեր չլինեն իրենց վաղվա օրվա հանդեպ: Կցանկանամ՝ յուրաքանչյուրը հասկանա, որ այս աշխարհում հավիտենական ոչինչ չկա, հավիտենական է միայն սերը:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4672

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ